ブッダ ラボ - Buddha Laboratory

Namo tassa bhagavato arahato sammāsambuddhassa 仏道実験室の作業工程と理論、実験結果

月例講演会『性格の完成』~「ありのまま」は危ない!~  Buddhist sermon "Completion of Personality" by Ven. Sumanasara, Tokyo Japan

6/3(土)、 初期仏教 月例講演会『性格の完成』~「ありのまま」は危ない!~

というタイトルで、スマナサーラ長老の法話がありました。

会場:日暮里サニーホール 

 

今回とくに注目したのは、こちら。

 

今までのわたしにとって、不貪不瞋不痴が目標でしたが、不貪不瞋不痴でも甘かった……_| ̄|○

こういう隠し扉的なところが面白くて。

 

ということで、今回の法話でエキサイティングだったのは、この「不貪不瞋不痴」についてでした。

ここでも、相対性を乗り越えろ、というメッセージが。

その最もホットな箇所のメモです。

 

まず、不貪不瞋不痴に挑戦する。そして、感情や煩悩がなくなるまで進んで欲しい。ヴィパッサナーを10分間したとすると、その10分間、不貪不瞋不痴になります。それによって派手な変化を感じませんが、じわじわと変わってきます。

 

感情や煩悩が最終的になくなると、業に性格を構成することができなくなります。業に人をつくることができなくなります。粘土がなくなってしまうのです。業があっても、繋げられないのです。感情で繋げるからです。接着剤が感情です。

 

煩悩の根絶で、相対的な貪瞋痴も、不貪不瞋不痴も超えます。不貪不瞋不痴は貪瞋痴に相対的にあるものです。貪りがなければ、不貪もないのです。相互に存在するものです。怒りがなければ、慈しみが成り立たない。相対的なのです。悪がなければ、善がない。

そういうわけで、貪瞋痴、不貪不瞋不痴から相対を超えた状況にならなければいけません。それで性格が完了です。

 

感情を超えたら、業に新たなプログラムをつくることはできません。もう接着剤がなくなってしまったからです。業はあるのです、ポテンシャルですから。しかし、命を繋げません。

今の肉体は過去の業なので、そのままです。阿羅漢になっても、もともとの性格は変わりません。しかし、悩み苦しみが消え、安穏で生きられます。

 

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 Buddhist sermon "Completion of Personality" by Ven. Sumanasara, Tokyo Japan

 

"There are lobha (greed), dosa (hatred), and moha (delusion), also as the opposites of them, alobha (non-greed), adosa (non-hatred) or amoha (non-delusion). They do not act together. But as a potential it becomes an industry. Depending on the environment, these were strong but weakened. The influence is received by karma, the potential of the karma will change all the time, so  Buddha also said that it is important to choose friends.”

 

I will write what I have heard in this sermon by Ven. Sumanasara.

 

First of all, you challenge the state without the three poisons. I want you to proceed until all emotions and Kleshas (anxiety, fear, anger, jealousy, desire, depression, etc) are gone. If you vipassana for 10 minutes, it will be 10 minutes without the three poisons. You do not feel a flashy metamorphosis by that, but you will change gradually.

 

 When emotions and Kleshas eventually disappear, Karma becomes impossible to constitute a personality. Karma will not be able to create living things in the cycle of living. “Clay” is gone. Even if there is work there is no connection. It connects with emotion. Emotion is working as an adhesive.

 

With elimination of Kleshas, the relatively between the three poisons and no-three poisons are over.  Without greed, there is no-greediness. It exists mutually. Without anger, no-kindness can be established. It is relative. Without bad, there is not good.

 

That's why we have to go beyond the three poisons and no-three poisons, that is, beyond relative. Finally the personality is complete.

 

Beyond feelings and Kleshas, karma can not create a new program anymore. It is because the adhesive has gone. There is karma, it's a potential. But karma can not connect each of them.

The body is as it was made by the past karma, so it remains. Even if you become Alhan, your  original character does not change. However, your suffering disappears and you can live in peace and serenity.

--- June 4, 2017 Tokyo